Valmistele kotisi tupakoinnin lopettamista varten

Tupakanhaju huonekaluissa tai seinissä tekevät tupakoinnin lopettamisesta vaikeampaa. Siksi koti kannattaa valmistella tupakoinnin lopettamista varten.

Kun olet päättänyt lopettaa tupakoinnin, koti kannattaa valmistella tupakoinnin lopettamista varten. Kotona voit olla oma itsesi ja rentoutua. Jos se kuitenkin muistuttaa sinua jatkuvasti tupakointiin liittyvistä asioista, voi lopettaminen olla erittäin vaikeaa. Siksi pienet päivitykset sisustuksessa ja kunnon siivous tupakanhajun poistamiseksi ovat ensimmäisiä askelia kodin valmisteluun tupakoinnin lopettamista varten.

Lue täältä vinkkimme, jotta olisit mahdollisimman valmis tähän uuteen jaksoon elämässäsi. Se on toki helpommin sanottu kuin tehty. Siksi olemme jakaneet kodin valmistelua koskevat ohjeet muutamaan helppoon vaiheeseen. Ne auttavat sinua pääsemään alkuun tupakoinnin lopettamisessa – myös omassa kodissasi.

1

Pois heittäminen

Poista kaikki, mikä voi aiheuttaa tupakanhimoa, kuten esimerkiksi:

  • Tuhkakupit.
  • Tupakansytyttimet ja tulitikut.
  • Tupakat.
  • Tupakointiin liittyvät säilytyslaatikot.
  • Valokuvat, joissa poltat.

Kun poistat kodistasi kaikki tupakoinnista muistuttavat asiat, poistat samalla kaikki näkyvät elementit, jotka voivat saada sinut sortumaan.

2

Siivous

Poista tupakanhaju ja tupakoinnista aiheutuneet näkyvät jäljet.

  • Pese tupakalta haisevat tekstiilit, kuten verhot, vaatteet, viltit, peitot, lakanat, sängynpeitteet, lampunvarjostimet ja pyyhkeet.
  • Käännä patjat ja imuroi kummatkin puolet.
  • Vaihda tyynyt.
  • Pyyhi huonekalut, seinät, ikkunat, peilit ja lamput.
  • Avaa ikkunat niin usein kuin mahdollista, jotta ilma vaihtuu.

Poista kodistasi kaikki tupakoinnista muistuttavat asiat. Pesemällä kankaat ja tekstiilit poistat samalla näkö- ja hajuaistiin vaikuttavia houkutuksia.

3

Tekemistä

Pidä varastossa asioita, jotka voivat auttaa sinua hallitsemaan tupakanhimoa:

  • Terveellisiä välipaloja, kuten hedelmiä ja vihanneksia.
  • Sokeritonta purukumia tai sokerittomia makeisia.
  • Nikotiinikorvaushoitotuotteita, kuten lääkepurukumia tai imeskelytabletteja.
  • Palapelejä tai muita pelejä.
  • Kirjoja ja lehtiä, joita olet halunnut lukea jo pitkään.

Monet tupakoinnin lopettaneet korvaavat tupakkatauot syömällä jotakin. Jotta painosi ei nousisi turhaan, kannattaa kotona olla aina varastossa terveellisiä ruokia ja välipaloja. Siten voit pitää ajatuksesi erossa tupakoinnista ja välttää sortumisen.

4

Uudelleenjärjestely

Tee ympäristöösi muutoksia, jotka tekevät tupakoinnista vaikeampaa.

  • Järjestä uudelleen tai siivoa paikat, jotka olivat ennen tarkoitettu tupakointiin.
  • Luo itsellesi uusi, henkilökohtainen soppesi uuteen paikkaan kodissasi.
  • Koristele se optimistisilla ja motivoivilla asioilla, kuten kuvilla rakkaistasi tai sopivilla lainauksilla.
  • Tee kodistasi savuton alue. Se tarkoittaa sitä, että tupakointi on kielletty kaikilta!

Kun valmistelet kotiasi tupakoinnin lopettamista varten, pienet muutokset sisustuksessa voivat myös auttaa vähentämään muistoja ajalta, kun vielä poltit. Käytä tilaisuus hyväksesi ja päivitä kotisi sisustusta.

Mitä syödä, kun lopetat tupakoinnin

Taistele tupakanhimoa vastaan ja hallitse painoasi näiden terveellisten ruokaehdotusten avulla.

Lue lisää >

Valmistele autosi tupakoinnin lopettamista varten

Tiesitkö, että tupakointi autoa ajaessa kasvattaa onnettomuuden riskiä?

Lue lisää >

Kun puoliso tai asuinkumppani jatkaa tupakoimista

Jos läheisesi polttavat, on päätöksestä vaikeampi pitää kiinni. On olemassa strategioita, jotka voivat auttaa.

Lue lisää >