Neljä piirrettä, jotka ovat yhteisiä tupakoinnin lopettaneilla

Monet yrittävät lopettaa tupakoinnin, mutta epäonnistuvat kerta toisensa jälkeen.

1

Tupakoinnin onnistuneesti lopettaneet ihmiset saavat tukea muilta

Jos haluat onnistua tupakoinnin lopettamisessa, on tärkeää, että ympärillä on tukiverkosto.

Ystävät ja perhe ovat tärkeitä, mutta muut tupakoinnin lopettaneet tai siinä onnistuneet voivat olla vieläkin merkityksellisempiä. Noin 40 % tupakoinnin onnistuneesti lopettaneista sanoo, että muiden ihmisten tuki oli tärkeä osa heidän onnistumistaan. Siksi on hyvä idea etsiä paikallinen tukiryhmä sen sijaan, että pärjäisit omillasi. Saat voimaa muilta tupakoinnin onnistuneesti lopettaneilta.

2

Tupakoinnin onnistuneesti lopettaneet käyttävät useimmiten nikotiinikorvaushoitotuotteita apuna.

Tuotteiden, kuten lääkepurukumien, -imeskelytablettien, -inhalaattoreiden, -nenäsuihkeiden ja -laastareiden on osoitettu vähentävän tupakanhimoa ja tukevan tupakoinnin lopettamista.

Kun nikotiinikorvaustuotteita käytetään ohjeiden mukaan, voivat ne kaksinkertaistaa mahdollisuutesi onnistua tupakoinnin lopettamisessa verrattuna siihen, että luottaisit ainoastaan tahdonvoimaan. Kun nikotiinikorvaushoitotuotteita käytetään ohjeiden mukaan, nikotiiniannoksesi pienenee vähitellen. Siten voit taistella tupakanhimoa ja vieroitusoireita vastaan tehokkaammin.

3

Tupakoinnin onnistuneesti lopettaneet ihmiset ovat luovia

Voit mahdollisesti hyötyä myös vaihtoehtoisista, fyysistä ja henkistä terveyttä hoitavista menetelmistä. Esimerkkejä:

Hypnoosi eli eräänlainen syvän keskittymisen tila voi auttaa vähentämään tupakanhimoa. Meditaatio auttaa rentouttamaan kehoa ja mieltä, parantaa keskittymiskykyä ja antaa energiaa. Myös uusi harrastus voi saada sinut käyttämään aikaasi myönteisemmällä tavalla ja viemään ajatuksiasi pois tupakasta. Ole luova ja etsi itsellesi sopiva keino – niin onnistut tupakoinnin lopettamisessa.

4

Tupakoinnin onnistuneesti lopettaneet ihmiset tekevät suunnitelman

Jos sinulla on suunnitelma, keskityt luultavasti myös paremmin tavoitteeseesi.

Ensinnäkin sinun on määriteltävä syyt tupakoinnin lopettamiselle. Onko tavoitteenasi esimerkiksi juosta tulevaisuudessa maraton? Ehkäpä tupakointi on aiheuttanut sinulle tai läheisellesi ongelman? Kirjoita ylös syyt tupakoinnin lopettamiselle joka päivä – näin vahvistat suunnitelmaasi mielessäsi ja parannat mahdollisuuksiasi onnistua tupakoinnin lopettamisessa.

Voit kirjoittaa myös asioita, jotka aiheuttavat tupakanhimoa, ja mitkä ratkaisut auttavat sinua pysymään erossa tupakasta. Ehkäpä yhdistät tupakoinnin tiettyihin asioihin, kuten kahvinjuontiin? Suunnittele aikasi ja pyri rikkomaan vanhoja rutiinejasi parantaaksesi mahdollisuuksiasi onnistua tupakoinnin lopettamisessa. Muista myös palkita itsesi onnistumisista. Hemmottele itseäsi vaikkapa palalla tummaa suklaata tai lempihedelmälläsi, kun olet ollut polttamatta kokonaisen päivän. Tupakoinnin lopettaminen on jatkuva prosessi, mutta kaiken a ja o on tupakanhimon hillitseminen joka päivä.

Lue, kuinka Monya käytti muistilappuja apuna tupakoinnin lopettamisessa.

Mitä syödä, kun lopetat tupakoinnin

Taistele tupakanhimoa vastaan ja hallitse painoasi näiden terveellisten ruokaehdotusten avulla.

Lue lisää >

Miksi tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa mielialaasi

Reagoiko mielialasi tupakoinnin lopettamiseen? Et ole yksin.

Lue lisää >

Perusta lopettajien ryhmä

Täältä löydät ryhmään mahdollisia jäseniä, jotka voivat auttaa sinua lopettamaan.

Löydä ryhmäsi >