Viisi rentoutustekniikkaa stressin lievittämiseen

Vieroitusoireet ja tupakanhimo voivat olla vahvoja ja aiheuttaa stressiä. Repsahtamisen sijaan voit kokeilla seuraavia rauhoittavia tekniikoita, joita Nicotinell neuvoo käyttämään, kunnes oireet katoavat.

1

Voimalauseet

Positiivinen lause, jonka sanot ääneen stressaavassa tilanteessa motivoi jatkamaan savuttomuutta. Se voi olla esimerkiksi ”Olen vapaa olemaan ilman tupakkaa” tai ”Arvostan sitä, että pystyn hengittämään syvään ja kevyesti”. Tällaisia lauseita kannattaa kirjoittaa lappusille, joita voit kiinnittää jääkaapin oveen tai auton kojelautaan muistuttamaan siitä, että olet matkalla kohti savutonta elämää.

2

Visualisointi

Positiivisten tapahtumien kuvitteleminen voi olla uskomattoman rentouttavaa. Aloita istumalla mukavassa asennossa. Sulje silmät. Kuvittele tupakka-aski, joka haihtuu hitaasti kunnes se katoaa kokonaan. Sen paikalla on nyt sykkivä valopallo. Kuvittele hengittäväsi sen valoa. Näe, kuinka valo kulkee sieraintesi kautta ja vie mukanaan kaiken epäterveellisen. Kuvittele valon matka vasempaan keuhkoon, josta se poistaa tahmaa ja myrkkyjä. Näe kuinka valo jatkaa oikeaan keuhkoon ja irrottaa limaa ja kuona-aineita. Kuvittele nyt, että vapautat itsesi ja kehosi epäterveellisistä kuona-aineista samalla, kun koko kehosi täyttyy lämpimällä ja rauhoittavalla valolla. Avaa silmät.

3

Ääni

Kuuntele jotain, joka vie ajatuksesi pois tupakanhimosta, niin tunnet olosi rauhalliseksi stressaantuneen sijaan. Ehkä kuuntelet mieluiten luonnon ääniä kuten aaltoja, tuulta tai lintuja. Tai sitten voit nauttia lempiyhtyeesi tuotannosta. Jos laulussa on sanat, laula mukana. Voit kokeilla myös viiden minuutin tanssitaukoa ja antaa liikkeen viedä tupakanhimon mennessään.

4

Hyödynnä verkostojasi

Käytä sosiaalisten verkostojesi kautta saatavaa tukea apuna tupakoinnin lopettamisessa. Toisten ihmisten kanssa keskusteleminen on tehokas tapa häätää tupakanhimoa ja tarkastella asioita uudesta näkökulmasta. Samalla pidät huolta ihmissuhteistasi. Jos keskustelet mieluiten kasvokkain, tee viikkosuunnitelma, jossa on päivällistapaamisia ja kävelyretkiä.

5

Hengittäminen

Käytä viisi minuuttia pelkästään hengittämiseen. Voit tehdä sitä missä tahansa: ulkona, työpöydän ääressä tai autossa. Istu selkä suorana, sulje silmät ja aseta toinen käsi vatsalle. Hengitä hitaasti sisään nenän kautta ja tarkkaile, kuinka vatsa kohoaa täyttyessään ilmalla. Hengitä sitten hitaasti ulos nenän kautta ja tunne, kuinka vatsa laskeutuu jälleen. Toista.

  • TAKAISIN

Tarvitsetko apua oikean nikotiinikorvaushoitotuotteen valinnassa?

Oppaamme avulla löydät nopeasti omiin tarpeisiisi parhaiten sopivan nikotiinikorvaushoitotuotteen.

Aloita >

Entisen tupakoitsijan vinkki: Ajattele perhettäsi

Chris löysi tapoja motivoida itseään välttääkseen tupakointiin sortumisen.

Katso video >

Avaimet tupakoinnin lopettamiseen

Miljoonat ihmiset aloittavat savuttoman elämän vuosittain. Sinäkin voit olla savuton. Lue tästä, kuinka pääset alkuun.

Lue lisää >