Tupakkalakon jatkaminen repsahtamisen jälkeen

Tiesit varmasti, että tupakoinnin lopettaminen on vaikeaa, ja että useimmat tupakoitsijat yrittävät monta kertaa ennen kuin onnistuvat. Se ei tarkoita, että tupakointiin palaaminen olisi helppoa pieleen menneen tupakkalakon jälkeen. Ymmärrämme, että olet pettynyt itseesi. Mutta epäonnistumisesta voi myös oppia ja tehdä havaintoja, jotka auttavat tekemään seuraavasta yrityksestä onnistuneen.

Näin pysyt positiivisena. Ole ylpeä siitä, että yritit lopettaa. Ennen kuin päätät olla yrittämättä uudelleen, harkitse tekeväsi jotain seuraavasta kuudesta asiasta:

1

Kirjoita muistiin, miksi tupakkalakko epäonnistui

Kun tiedät ne asiat, jotka saavat sinut sortumaan tupakkaan, voit laatia henkilökohtaisen suunnitelman seuraavaa tupakkalakkoa varten.

2

Pidä kiinni niistä terveellisistä tavoista, jotka aloitit tupakkalakon myötä

Ei ole mitään syytä lakata harrastamasta liikuntaa, meditoimasta tai syömästä terveellisesti vain siksi, että aloit jälleen polttaa.

3

Löydä syy lopettaa uudelleen.

Sen sijaat, että keskittyisit siihen, mikä meni vikaan, kannattaa keskittyä siihen, mitä haluat tapahtuvan seuraavalla kerralla, kun lopetat tupakoinnin.

4

Osoita kiitollisuuttasi.

Kerro läheisillesi, että arvostat heidän tukeaan ja että tarvitset heitä taas, kun seuraavan kerran yrität lopettaa.

5

Tee pieniä elämäntapamuutoksia, jotka tekevät lopettamisesta helpompaa seuraavalla kerralla.

Lähes kolme neljäsosaa heistä jotka lopettavat tupakoinnin, mutta aloittavat sen uudelleen, tekevät sen tilanteissa, joissa on muita tupakoitsijoita. Tavallisesti he ovat itse pyytäneet, että joku antaisi heille yhden savukkeen. Mieti, löytäisitkö uusia sosiaalisia piirejä, joissa ei ole tupakoitsijoita. Jos työstressi sai sinut aloittamaan tupakoinnin uudelleen, mieti nyt, kuinka voisit vähentää työperäistä stressiä.

6

Päätä seuraava tupakoinnin lopettamispäivä.

Siihen voi olla vielä viikkoja, jos sinusta tuntuu, että haluat suunnitella ja varautua kunnolla uuteen yritykseen. Siihen voi olla vaikka useita kuukausia, jolloin annat itsellesi aikaa perusteelliseen suunnitteluun. Päivämäärän päättäminen auttaa keskittymään kaikkein tärkeimpään asiaan: onnistumaan seuraavalla yrityskerralla.

Tarvitsetko apua oikean nikotiinikorvaushoitotuotteen valinnassa?

Oppaamme avulla löydät nopeasti omiin tarpeisiisi parhaiten sopivan nikotiinikorvaushoitotuotteen.

Aloita >

Entisen tupakoitsijan vinkki: Ajattele perhettäsi

Chris löysi tapoja motivoida itseään välttääkseen tupakointiin sortumisen.

Katso video >

Avaimet tupakoinnin lopettamiseen

Miljoonat ihmiset aloittavat savuttoman elämän vuosittain. Sinäkin voit olla savuton. Lue tästä, kuinka pääset alkuun.

Lue lisää >