Pidä varasi, jos meinaat aloittaa tupakoinnin uudelleen

Tupakoinnin lopettaminen käy helpommaksi ajan kuluessa, mutta jos pystyt jatkamaan tupakkalakkoa kokonaisen vuoden, voit olla ylpeä saavutuksestasi.

Mutta yhden savuttoman vuoden jälkeenkin on riski joutua kiusaukseen. Tutkimusten mukaan noin kolmasosa heistä, joiden tupakkalakko on kestänyt yli vuoden, aloittavat tupakoinnin uudelleen kymmenen vuoden sisällä. Jos pidät silmällä merkkejä, jotka varoittavat vanhoihin tapoihin sortumisesta, voit kasvattaa mahdollisuuksiasi jatkaa savutonta elämää. Teet niin olemalla valmistautunut niihin hetkin, kun tupakanhimo iskee.

Asiantuntijat ovat tunnistaneet tiettyjä hetkiä, jotka voivat saada entisen tupakoitsijan repsahtamaan:

Kun olet aivan varma, että tupakkalakko pitää ja ajattelet, että ”se on vain yksi savuke”.

Kun vietät aikaa tupakoitsijoiden seurassa.

Kun et ole savuttomuutta tukevien ystäviesi tai perheesi seurassa.

Kun juot alkoholia. Alkoholin antama tunne tekee savukkeen sytyttämisestä todennäköisempää.

Kun olet stressaantunut. Asiantuntijat ovat todenneet, että stressi on suurin yksittäinen syy alkaa polttaa uudelleen.

Kun olet vihainen tai tunnet itsesääliä.

Lapsen syntymään liittyvä stressi saattaa ajaa tarttumaan uudelleen tupakkaan.

Jos painonnousu turhauttaa sinua.

Jos tunnet itsesi usein väsyneeksi etkä nuku tarpeeksi.

Kun teet liikaa töitä ja sinusta tuntuu, että ansaitset palkinnon.

Kun luistat terveellisistä rutiineistasi.

Jos ajattelet negatiivisia ja pessimistisiä ajatuksia, jotka saavat sinut tuntemaan olosi avuttomaksi.

Kolme neuvoa ohjien ottamiseen omiin käsiin

Jos elämässäsi tapahtuu muutoksia niin, että alat harkita tupakoinnin aloittamista uudelleen, mieti seuraavia neuvoja:

Juttele ystävien, perheen, ex-tupakoitsijoiden tai tukiryhmien kesken siitä, että tupakanhimo on palannut. Keskusteluilla voi olla positiivinen vaikutus ajatuksiisi ja ne voivat vahvistaa kykyäsi hallita stressiä.

Kokeile rentoutumistekniikoita, kuten meditaatiota, joogaa, hierontaa tai venyttelyä.

Työstä ruokailu- ja nukkumistottumuksiasi. Syö päivän aikana enemmän tuoreita hedelmiä ja vihanneksia ja pyri nukkumaan kahdeksan tuntia yössä.

Tarvitsetko apua oikean nikotiinikorvaushoitotuotteen valinnassa?

Oppaamme avulla löydät nopeasti omiin tarpeisiisi parhaiten sopivan nikotiinikorvaushoitotuotteen.

Aloita >

Entisen tupakoitsijan vinkki: Ajattele perhettäsi

Chris löysi tapoja motivoida itseään välttääkseen tupakointiin sortumisen.

Katso video >

Avaimet tupakoinnin lopettamiseen

Miljoonat ihmiset aloittavat savuttoman elämän vuosittain. Sinäkin voit olla savuton. Lue tästä, kuinka pääset alkuun.

Lue lisää >