Entä, jos sorrut

Vaikka sortuisitkin polttamaan tupakkaa, se ei tarkoita, että olet epäonnistunut. Sortuminen on tavallista. Älä syytä itseäsi. Näiden vinkkien avulla pääset takaisin raiteille.

1

Kokeile nikotiinikorvaushoitoa

Nikotiininhimo on voimakas erityisesti ensimmäisten tupakattomien viikkojen ajan. Nikotiinikorvaushoito hillitsee tupakanhimoa, ja sen on osoitettu kaksinkertaistavan tupakoinnin lopettamisen mahdollisuuksia verrattuna siihen, että luottaisit pelkkään tahdonvoimaan. Tuotevalikoima sisältää erilaisia tuotteita kuten nikotiinilaastareita, -purukumeja ja -imeskelytabletteja, jotta voisit valita itsellesi mieluisimman vaihtoehdon. Jos olet jo kokeillut nikotiinikorvaushoitotuotteita, saatat ehkä ajatella, etteivät ne auta sinua. Keskustele asiasta asiantuntijan kanssa.

2

Keskity positiivisiin asioihin – älä vello negatiivisissa ajatuksissa

Älä ylireagoi. Yksi tupakka ei ole mikään fiasko. On mahdollista, että syyllisyydentunne pilaa tupakoinnin lopettamisen. Negatiivisten tunteiden tiedetään vaarantavan tupakoinnin lopettamisen. Pysy vahvana – olet ollut tupakoimatta jo tähän asti. Laske, kuinka monta tupakkaa olet ollut polttamatta tai kuinka paljon rahaa olet säästänyt. Piirrä aikajana tupakointisi lopettamisesta, niin näet, kuinka jokainen päivä on tehnyt sinusta terveemmän ja parantanut tapojasi – vaikka kyse olisikin vasta ensimmäisestä viikosta!

3

Katso eteenpäin – et aloita nollasta

Laihdutuskuuriakaan ei pilaa yksi kakkupala, joten sinä päätät omasta menestymisestäsi. Sano itsellesi: “Yksi tupakka ei ole mikään fiasko. Kyllä, sorruin. Nyt keskityn kuitenkin ainoastaan siihen, että minusta tulee entinen tupakoitsija.

4

Ajattele tunteiden sijasta tieteen kautta

Kun käytät aikaa tutustuaksesi itseesi ja selvittääksesi, mitkä asiat saavat sinut sortumaan, parannat tupakoinnin lopettamisen mahdollisuuksia. Kysy itseltäsi: Mikä sai minut polttamaan tämän tupakan? – Mitä olisin voinut tehdä toisin? Kuinka vältän sortumisen?

5

Kerro muille sortumisestasi – älä pidä sitä itselläsi.

Hae tukea tarvittaessa tukiryhmästäsi. Ystävät ja perhe voivat viettää aikaa kanssasi tai jutella kanssasi puhelimessa. Jos seuraat tupakoinnin lopettamiseen liittyviä blogeja, voit lukea lukuisista ihmisistä, jotka ovat sortuneet tupakkaan, mutta silti lopulta onnistuneet lopettamaan. Lääkärisi tai muu asiantuntija voi kertoa sinulle muista motivaatiokeinoista.

Hallitse aterianjälkeistä tupakanhimoa

Lue, miten voit hillitä aterian jälkeen iskevää tupakanhimoa.

Lue vinkkejä >

Miksi tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa tunteisiin

Reagoitko voimakkaasti tunteillasi, kun et voi polttaa? Et ole yksin.

Lue lisää >

Perusta lopettajien ryhmä

Täältä löydät ryhmään mahdollisia jäseniä, jotka voivat auttaa sinua lopettamaan.

Lue lisää >