Vältä tupakointia ennen nukkumaanmenoa

Päivän päätteeksi iskevää tupakanhimoa voi olla vaikea välttää. Kokeile näitä viittä terveellistä vaihtoehtoa ennen nukkumaanmenoa tupakoinnin sijaan. Vältä tupakointi ennen nukkumaanmenoa näiden raikkaiden ja terveellisten vinkkien avulla.

1

Naura ennen nukkumaanmenoa

Ei ole mitään naurua parempaa. Se on myös tehokas tapa rentoutua ennen nukkumaanmenoa – aivan kuten vanha tapasi polttaa tupakka ennen nukkumaanmenoa. Ehdotammekin, että katsot komediasarjaa varttitunnin ajan ennen nukkumaanmenoa. Nauru on hyvä tapa pitää tupakanhimo loitolla ennen nukahtamista.

Voit myös lukea hauskaa kirjaa, kuunnella hauskaa podcastia tai jotain muuta hauskaa – kunhan voit nauttia siitä ajattelematta liikoja. Nauru on paras lääke, kun haluat unohtaa vanhan, huonon tapasi.

2

Rentoutusharjoitukset tupakan sijaan ennen nukkumaanmenoa

Valmistele kehosi nukkumista varten lihasrentoutuksen avulla. Kun rentoutat lihaksiasi ennen nukkumaanmenoa, kerrot samalle kehollesi, että on aika rauhoittua. Keskittymällä muuhun saat ajatukset tupakoinnista taka-alalle. Aloita jaloista: jännitä lihaksia, laske viiteen ja rentouta. Toista sama jokaiseen lihasryhmään jaloista päähän.

3

Haasta itseäsi

Unohda päivän stressi pienellä aivovoimistelulla, joka ei vaikeuta nukahtamista mutta antaa hieman ajateltavaa. Klassikoita ovat mm. ristisanatehtävät, sanapelit, sudokut tai ajattelua vaativat sovellukset. Monet näistä ovat sopivia helppoon, päivittäiseen ja haastavaan harjoitukseen, joka vie enintään 15 minuuttia. Ne haastavat aivoja juuri sopivasti, jotta unohdat ajatukset tupakasta ennen nukkumaanmenoa.

4

Raikasta suu, jotta tupakointi houkuttaisi vähemmän ennen nukkumaanmenoa

Pidä suu puhtaana ja raikkaana suuveden avulla. Suuvesi auttaa puhdistamaan suuta, eikä sinun tee mieli pilata puhdasta tunnetta tupakalla. Käytä myös hammaslankaa. Hammaslangan käytön avulla mielesi ei luisu yhtä helposti tupakanpolttoon ennen nukkumaanmenoa. Hammaslangan käyttö vaatii sekä aivojen että käsien käyttöä, mikä auttaa pitämään tupakanhimon loitolla ennen nukkumaanmenoa.

5

Keskity myönteisiin asioihin

Tee hetkestä ennen nukkumaanmenoa myönteinen juttelemalla puolison, kumppanin tai ystävän kanssa päivän tapahtumista, tai lue tupakoinnin lopettamiseen liittyvää blogia. Voit myös kirjoittaa päivän kohokohdat päiväkirjaan, jolloin keskityt muuhun kuin tupakointiin ennen nukkumaanmenoa. Jos pidät valokuvaamisesta, ota päivän aikana kuva jostakin positiivisesta asiasta, kuten kauniista auringonlaskusta, ja julkaise se sosiaalisessa mediassa. Voit lisätä myös positiivisen tekstin, jotta kuvasi saisi lisätehostusta. Hymyile päivän päätteeksi ja nukahda ilman tupakanhimoa, ajatuksesi jossain muualla.

Katso, kuinka entinen tupakoitsija Monya hankkiutui tavaroista eroon lopettaakseen tupakoinnin.

  • Takaisin

Andrew’n vinkki tupakoinnin lopettamiseen

Syö terveellisiä välipaloja ja huomaat, kuinka kehostasi tulee terveempi.

Katso video >

Valmistele autosi tupakoinnin lopettamista varten

Tiesitkö, että tupakointi autoa ajaessa kasvattaa onnettomuuden riskiä?

Lue lisää >

Valmistele kotisi tupakoinnin lopettamista varten

Kotisi on oltava paikka, jossa voit rentoutua – se ei siis saa olla täynnä sudenkuoppia. Eikä tietenkään tupakansavua...

Lue lisää >