Mitä syödä, kun lopetat tupakoinnin

Hillitse tupakanhimoa ja hallitse painoasi näillä American Heart Association -yhdistyksen terveellisillä vinkeillä.

Jos haluat onnistua tupakoinnin lopettamisessa, on tärkeää syödä tupakoinnin lopettamiseen sopivia ruoka-aineita. Olemme koonneet tälle sivulle listan ruoka-ainetyypeistä, jotka sopivat tupakoinnin lopettamiseen. Jos toiveenasi on pitää painosi hallinnassa lopetettuasi tupakoinnin, on tärkeää valita oikeanlaisia ruokia. Kerää ideoita listaltamme, joka on jaettu neljään eri kategoriaan.

1

Nopeat välipalat

  • Täysjyväleipä tai -sämpylä
  • Täysjyvämuffini
  • Hedelmät, kuten omenat, banaanit ja persikat
  • Vähärasvainen jogurtti, joka ei sisällä liikaa lisättyä sokeria
  • Täysjyvämysli
  • Suolaamattomat pähkinät

Nopea välipala sopii hyvin tupakoinnin lopettaneelle, koska sen syöminen vie suunnilleen saman ajan kuin tupakan polttaminen. Lisäksi ravintosisältö mahdollistaa sen, että välipaloja voi syödä useita päivässä ilman, että kokonaisenergiamäärä kasvaa liian suureksi.

2

Helppoja ruokaideoita

  • Pieni voileipä
  • Vihannestangot esim. porkkanasta, selleristä tai kurkusta ja herneenpalot
  • Popcorn (paahto ilman rasvaa tai öljyä)
  • Hedelmäviipaleet esim. vesimelonista tai ananaksesta
  • Hedelmä- tai jogurttismoothie

Nämä vinkit hillitsevät tupakanhimoa nopeasti ja auttavat sinua tupakoinnin lopettamisessa.

3

Hätävälipalat

Kun tupakanhimo iskee ja haluat jotain suuhunpantavaa, kokeile näitä:

  • Vihannestangot esim. porkkanasta, selleristä tai kurkusta ja herneenpalot
  • Sokeriton purukumi
  • Sokerittomat makeiset
  • Sokerittomat kurkkupastillit

Jos haluat hillitä tupakanhimoa varsinaisen aterian tai välipalan sijaan vain pienellä suuhunpantavalla, sokerittomat makeiset ja purukumit ovat hyviä vaihtoehtoja.

4

Jäiset herkut

Tupakoinnin lopettaminen voi aiheuttaa makeanhimoa. Makeat herkut voivat auttaa hillitsemään tupakanhimoa. Jos makeanhimo iskee, kokeile seuraavia vinkkejä:

  • Jäiset banaanit tai viinirypäleet
  • 100 % mehusta tehdyt mehujäät
  • Sorbetti ilman lisättyä sokeria
  • Vähäkaloriset jäätelötikut
  • Rasvattomat jogurtit

Hallitse aterianjälkeistä tupakanhimoa

Lue, miten voit hillitä aterian jälkeen iskevää tupakanhimoa.

Lue vinkkejä >

Miksi tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa mielialaasi

Reagoiko mielialasi tupakoinnin lopettamiseen? Et ole yksin.

Lue lisää >

Entisen tupakoitsijan vinkki: Kuvittele elämäsi entisenä tupakoitsijana

Visualisointi oli yksi Andrew’n aseista tupakanhimoa vastaan.

Katso video >