Kuinka jatkan lopettamista, jos olen repsahtanut polttamaan?

Hyviä neuvoja tupakoinnin tupakkalakon jatkamiseksi.

Älä lannistu, vaikka olisitkin sortunut polttamaan yhden savukkeen. Opi repsahduksesta. Mieti, mitä tapahtui ja miksi et voinut olla polttamatta, ja koita sen jälkeen välttää vastaavia tilanteita. Tunnista tilanteet, jotka saavat sinut kaipaamaan tupakointia.

Tunnereaktiot kuten pelko, pitkästyneisyys, alakulo, yksinäisyys tai stressi, tai positiivisemmat tunteet kuten jännitys, ilo ja rauha.

Käyttäytymismallit kuten alkoholin tai kahvin juominen, ajaminen, aterian syöminen, tauon pitäminen töissä, puhelimessa puhuminen tai TV:n katselu ennen nukkumaanmenoa.

Sosiaaliset asiat kuten baarissa käyminen, sosiaalisiin tapahtumiin osallistuminen tai tupakoivien ystävien seurassa oleminen.

Vieroitusoireisiin liittyvät asiat kuten tupakanhimo, sosiaalisiin järjestelyihin osallistuminen, tupakansavun haju, sytyttimen hypistely ja/tai hammastikkujen pitäminen suussa, jotta käsillä ja suulla olisi jotain tekemistä.

Nikotiinikorvaushoito voi lievittää tupakanhimoa silloin, kun yrität lopettaa tupakoinnin kokonaan. Meitä löydät useita vaihtoehtoja: Niitä ovat lääkepurukumi ja -imeskelytabletit sekä nikotiinilaastari, joka annostelee nikotiinia yhtäjaksoisesti 24 tuntia.