Mitä voin odottaa toiselta savuttomalta viikolta?

Toiselle savuttomalla viikolla kannattaa ottaa huomioon muutama asia.

Olet oikealla tiellä mutta et ole vielä päässyt perille. Tarkkaile, missä tilanteissa sinun tekee mieli tupakkaa. Kun tunnet tilanteet, sinun on helpompi välttää niitä. Jos tällainen tilanne tulee eteesi vaikkapa töissä, etsi jotain korvaamaan tupakointirituaalisi. Nyt on myös oikea hetki kertoa lopettamisesta ystävälle tai läheiselle, jolta voit saada tukea. Muista, että ympärilläsi olevat läheiset ihmiset haluavat varmasti auttaa ja tukea sinua tupakoinnin lopettamisessa.

Tunnereaktiot kuten pelko, pitkästyneisyys, alakulo, yksinäisyys tai stressi, tai positiivisemmat tunteet kuten jännitys, ilo ja rauha.

Käyttäytymismallit kuten alkoholin tai kahvin juominen, ajaminen, aterian syöminen, tauon pitäminen töissä, puhelimessa puhuminen tai TV:n katselu ennen nukkumaanmenoa.

Sosiaaliset asiat kuten baarissa käyminen, sosiaalisiin tapahtumiin osallistuminen tai tupakoivien ystävien seurassa oleminen.

Vieroitusoireisiin liittyvät asiat kuten tupakanhimo, sosiaalisiin järjestelyihin osallistuminen, tupakansavun haju, sytyttimen hypistely ja/tai hammastikkujen pitäminen suussa, jotta käsillä ja suulla olisi jotain tekemistä.

Tällaisia tilanteita on helpompi välttää silloin, kun tiedät mitä ne ovat. Keksi jotain korvaamaan tupakointihetkesi.

Toinen viikko matkalla kohti savutonta elämää on hyvä hetki kertoa ystävillesi ja läheisillesi, että olet lopettanut tupakoinnin. He asettuvat varmasti ylpeinä tukemaan sinua, joten voit olla iloinen, että kerroit lopettamisesta heille.