Lihonko, jos lopetan tupakoinnin?

Kun aloitat matkasi kohti savutonta elämää, on normaalia miettiä mahdollista lihomista. Pidä mielessä seuraavat neuvot.

On normaalia huolestua painonnoususta tupakoinnin lopettamisen yhteydessä. Vaikka painosi nousisikin vähän, sitä ei voi verrata tupakoinnin lopettamisesta aiheutuviin hyötyihin.

Muista, että vähäinen lihominen on pikkuasia verrattuna kaikkeen siihen hyvään, mitä teet itsellesi ja terveydellesi. Jos paino jatkaa nousuaan vielä parin kuukauden kuluttua lopettamisesta, mieti, mitä teet eri tavalla kuin ennen. Vähennä rasvan määrää ruuassasi, valitse terveellisiä välipaloja ja lisää fyysistä aktiivisuutta, jotta polttaisit enemmän kaloreita. Terveellisiä välipaloja ovat mm.:

hedelmät

vähärasvainen jogurtti

täysjyvätuotteet

suolaamattomat pähkinät

popcorn ilman voita ja öljyä

vähäkalorinen jäätelö.

Pyri polttamaan kaloreita fyysistä aktiivisuutta lisäämällä. Se voi tarkoittaa kaikkea kävely- ja juoksulenkeistä kuntosalijäsenyyteen tai koti- ja puutarhatöiden tekemiseen.